Winterswijk, Netherlands
Terug

Nieuwe VVV-vestiging in raadhuis Winterswijk

michiel |  | Aangepast op

Het tijdelijk Toeristisch Recreatief Informatiepunt in het raadhuis wordt binnenkort een officiële VVV-vestiging. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om het budget dat in de meerjarenbegroting was opgenomen voor de VVV/ANWB toe te kennen aan de stichting Winterswijk Marketing.

 


In de aanloop naar een nieuwe marketingorganisatie –waar ook de VVV deel van uitmaakt – is de stichting Winterswijk Marketing gevraagd om in 2013 de start en de exploitatie van de nieuwe VVV-vestiging op zich te nemen. Het college heeft het eindrapport over de nieuwe marketingorganisatie voor kennisgeving aangenomen.


In de afgelopen maanden hebben verschillende organisaties zich ingespannen om weer een VVV-vestiging in Winterswijk te krijgen. Het bestuur van de Stichting Winterswijk Marketing heeft op 19 februari jongstleden besloten om VVV-licentiehouder te worden. Ook hebben zij aangegeven om het komende jaar de activiteiten te blijven uitvoeren zoals gepland en daarnaast ook de VVV te exploiteren. Het komende jaar wordt gebruikt om een nieuwe marketingorganisatie goed van de grond te krijgen en een structurele oplossing te vinden voor de financiën van deze marketingorganisatie. Wethouder Gert Jan te Gronde: “We zijn blij dat het Toeristisch Recreatief Informatiepunt nu weer een officiële VVV-vestiging wordt.

De stichting Winterswijk Marketing heeft laten zien dat zij hiermee voorziet in een belangrijke behoefte. Met de vele bezoekers en toeristen die jaarlijks naar Winterswijk komen, kunnen we niet zonder een VVV. Nu zij de VVV gaan exploiteren krijgt ook het bezoekerscentrum langzaam vorm.”

Eén organisatie

In november 2011 is een eerste overleg geweest tussen Stichting bevordering Toerisme Winterswijk (STW), ABH-City, Ondernemersfonds Centrum Winterswijk (OFCW), stichting Winterswijk Marketing en de gemeente over de herstructurering van organisaties die zich bezighouden met de promotie van Winterswijk. Doel was om te komen tot één marketingorganisatie voor Winterswijk. Eén organisatie waar naast de taken en activiteiten van de stichting Winterswijk Marketing ook die van de VVV ondergebracht zouden worden.

Met het faillissement van de VVV in september 2012 werd de noodzaak voor deze organisatie alleen maar groter. De gemeente Winterswijk heeft een kwartiermaker aangesteld die opdracht kreeg een ondernemingsplan op te stellen voor de nieuwe organisatie. Het eindrapport geeft richting aan de manier waarop efficiënter omgegaan kan worden met mensen en middelen. Het doel van de nieuwe organisatie blijft hetzelfde namelijk: het verbeteren van het imago en de naamsbekendheid en Winterswijk aantrekkelijker maken voor bezoekers, bedrijven en instellingen en toekomstige inwoners. “Met de nieuwe organisatie wordt een kwaliteitsslag gemaakt door meer menskracht in te zetten en dubbel werk te voorkomen.

De nieuwe organisatie moet er voor zorgen dat we nog sterker in de schoenen staan als het gaat om de promotie van Winterswijk”, aldus wethouder Gert Jan te Gronde.
 

Lees ook

College B&W

Nieuwe wethouders aangesteld

WINTERSWIJK - De gemeenteraad van de gemeente Winterswijk heeft vier nieuwe wethouders benoemd en geïnstalleerd. Voor de huidige bestuursperiode 2026-2030 zijn dat wethouders Sandra Metaal-ten Dolle (Voor Winterswijk), Gosse Visser (Voor Winterswijk), Loes ten Dolle (D66) en Mark ten Pas (PvdA). De benoeming vond plaats op dinsdag 23 juni 2026 tijdens de raadsvergadering.

gemeentehuis_winterswijk

Nieuwe coalitie bouwt aan morgen

WINTERSWIJK - Met een nieuw hoofdlijnenakkoord Bouwen aan morgen zetten Voor Winterswijk, D66 Winterswijk en PvdA Winterswijk een duidelijke richting neer. In het akkoord wordt er gekozen voor vier grote thema’s die de partijen belangrijk vinden om Winterswijk sterk te houden en vooruit te brengen. Deze grote thema’s zijn Investeren in de jeugd, Een toekomstbestendig buitengebied, Bouwen aan een sterke samenleving en Ruimte voor Wonen, werken en ontmoeten.

knilmilitairen

Onthulling Moluks KNIL-monument in Winterswijk

WINTERSWIJK - Op zaterdag 27 juni 2026 vindt op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan de onthulling plaats van een nieuw Moluks KNIL-monument. De plechtigheid begint om 14.30 uur en vormt een eerbetoon aan de eerste generatie Molukse oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes die zich in Winterswijk vestigden.

Foto certificering DigiTaalhuis 2026

DigiTaalhuis Achterhoek behaalt kwaliteitscertificaat met hoge score

ACHTERHOEK - DigiTaalhuis Achterhoek heeft opnieuw het officiële kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Met een totaalscore van 61 van de 69 punten laat DigiTaalhuis Achterhoek zien dat de kwaliteit stevig op orde is. De score ligt ruim boven de minimale certificeringsscore én boven het landelijk gemiddelde.

HenkPen_DOA-18

Geslaagde bijeenkomst Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek (DOA) bij Henk Pen in Groenlo

GROENLO - Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek bracht op 11 juni ondernemers uit de regio samen voor een inspirerende bijeenkomst bij Henk Pen Campers en Caravans in Groenlo. De spiksplinternieuwe locatie vormde een treffend praktijkvoorbeeld van toekomstbestendig ondernemerschap in de Achterhoek.

2026-06 PvdA PRO in De Zwaan foto PRO Winterswijk

Einde aan 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk

WINTERSWIJK - Met een vergadering in De Zwaan is dinsdag 16 juni een punt gezet achter 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk. 35 lokale leden van de Partij van de Arbeid en GroenLinks waren getuige hoe de laatste bijeenkomst van PvdA Winterswijk overging in de eerste vergadering van PRO Winterswijk.