Winterswijk, Netherlands
Terug

Nieuwscafé bij Den Angang over ruimte voor wonen en werken én de Phoenix-ramp

DenAngang
michiel |  | Aangepast op
Woningtekort, steenuilen en de ramp met de Phoenix. Dat zijn de onderwerpen vrijdag 24 maart in het Nieuwscafé van De Gelderlander in Winterswijk waar ook de journaille van andere media aanwezig zijn. Het woningtekort in Winterswijk kan alleen worden opgelost als er meer gebouwd wordt. Waar liggen de mogelijkheden en wat zijn de obstakels? Wethouder Gosse Visser, verantwoordelijk voor woningbouw, en Bas Hommelink, directeur van bouwonderneming WAM & Van Duren, gaan met elkaar in discussie hoe het probleem in Winterswijk moet worden aangepakt. De Winterswijker Ronald van Harxen geldt in Nederland als een expert op het gebied van steenuilen. Hij doet samen met Pascal Stroeken al 37 jaar onderzoek in de Oost-Achterhoek. Tijdens het Nieuwscafé laat hij live beelden zien van een steenuilenkast in Lichtenvoorde. Na een slecht uilenjaar (2022) verwacht hij dit jaar weer een goed broedseizoen.

Ramp met de Phoenix

Naar de scheepsramp met de Phoenix, waarbij veel Winterswijkers omkwamen in 1847, heeft journalist Joske Meerdink van Omroep Gelderland uitgebreid onderzoek gedaan. Ze maakte er een serie podcasts over. In het Nieuwscafé komt ze vertellen over haar zoektocht, waarvoor ze zelfs afreisde naar Amerika. Ook Domien Esselink, uitvaartspreker en journalist bij Regio 8, komt weer een column voordragen. Dit keer pakt hij het bedrijventerrein aan de Misterweg bij de kop. Het Nieuwscafé in Den Angang aan de Markt 46 wordt gepresenteerd door Jan Bart Wilschut en Tanja Kits. Het programma, dat een uur duurt, begint vrijdag 24 maart om 17.30 uur, inloop vanaf 17.00 uur. Na afloop is er tijd om na te praten onder het genot van een drankje.

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.