Winterswijk, Netherlands
Terug

Patrick Welman nieuwe EUREGIO‑voorzitter

260130-Euregio-Nieuwjaarsbijeenkomst-Previews-RobBaas-14
peter |  | Aangepast op
People‑to‑People‑prijs voor scholen Haaksbergen en Ahaus
WINTERSWIJK / GRONAU – Het Algemeen Bestuur van de EUREGIO heeft Patrick Welman, burgemeester van Oldenzaal, benoemd tot nieuwe voorzitter van het Nederlands‑Duitse samenwerkingsverband. Hij leidt de komende vier jaar zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur en de EUREGIO‑raad. Welman volgt Joris Bengevoord, voormalig burgemeester van Winterswijk, op. Welman sprak zijn dank uit voor het vertrouwen: “Ik voel een grote verantwoordelijkheid. De EUREGIO is een van de oudste en succesvolste grensoverschrijdende samenwerkingen in Europa. Het gaat erom dat mensen elkaar ontmoeten, niet structuren.”

People‑to‑People‑EUREGIO‑prijs

De People‑to‑People‑prijs is dit jaar toegekend aan Het Assink lyceum Haaksbergen en de Anne‑Frank‑Realschule Ahaus. De scholen organiseerden in 2025 gezamenlijk de herdenking van 80 jaar vrede en vrijheid. Ze bezochten samen het Nationaal Onderduikmuseum in Aalten en legden op 4 mei gezamenlijk kransen in Haaksbergen. De jury prees vooral de manier waarop leerlingen met hun deelname aan herdenkingen en gezamenlijke activiteiten de herinneringscultuur versterkten en een duidelijk signaal afgaven tegen vreemdelingenhaat en intolerantie.

Lezing André Berghegger

Hoofdspreker tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst was André Berghegger, directeur van de Duitse Vereniging van Steden en Gemeenten. Hij sprak over “Cohesie en gemeenten in Europa” en ging in gesprek met Annette Bronsvoort (Oost‑Gelre) en Mark Boumans (Doetinchem). Een viooltrio van het Nederlands Jeugdorkest verzorgde de muziek. Max van Tongeren, hoofddocent bestuurskunde aan Saxion, trad op als dagvoorzitter.

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.