Winterswijk, Netherlands
Terug

Pentair viert 120 jarig jubileum en onthult jubileum pomp

Pentair-120jaar-Persfoto-01-1
peter |  | Aangepast op
Op vrijdag 5 april jongstleden vierde de Winterswijkse vestiging van Pentair haar 120-jarig jubileum met een feestelijke dag uit voor alle medewerkers. De dag begon met de onthulling van een speciale Jubileumpomp. Directeur Gerard Scholten: “We zijn trots op het bereiken van deze bijzondere mijlpaal.”   Op 5 april 1904 legde G.J. Nijhuis - samen met zijn compagnon Th. Wolf – de basis voor de huidige vestiging van Pentair in Winterswijk. Van kleine machinefabriek voor de textielindustrie groeide het bedrijf in meer dan een eeuw uit tot een wereldspeler op het gebied van watermanagement. Gerard Scholten: “We hebben ons ontwikkeld van lokaal familiebedrijf tot beursgenoteerd, internationaal bedrijf. Maar wat ik het mooiste vind is dat de kern van ons bedrijf altijd hetzelfde is gebleven. Die zit namelijk in onze mensen: de passie voor techniek. We hebben onze lange geschiedenis natuurlijk te danken aan al onze klanten, maar allereerst en vooral aan de loyaliteit en de inzet van onze medewerkers.”   Speciale Jubileumpomp Om het jubileumjaar ook voor de buitenwereld een gezicht te geven heeft één van de beurspompen een feestelijke make-over gekregen. “We hebben in de afgelopen jaren al een Mondriaan-pomp en een Achterhoek-pomp gepresenteerd en voegen daar nu de Jubileum-pomp aan toe. Onze spuiter André Ruesink heeft de pomp in de kleuren van de Nederlandse vlag gespoten. Nederland wordt wereldwijd gezien als koploper op het gebied van watermanagement. Wij zijn trots dat ook wij daar met onze jarenlange kennis en ervaring een steentje aan bij mogen dragen. De oranje wimpel is een verwijzing naar ons koningshuis, maar is ook een knipoog naar onze oude Nijhuis huisstijl. En de kroon? Die staat voor de vele mooie projecten die wij de afgelopen decennia wereldwijd hebben gerealiseerd”, aldus Scholten.   28 september: Open Dag De Jubileum-pomp is op 5 april feestelijk onthuld door Beau Kobus (jongste medewerker), Bert Kreeftenberg (oudste medewerker) en Gerrit Weijenberg (langste dienstverband). Scholten vervolgt: “Aansluitend hebben we alle medewerkers getrakteerd op een feestelijke dag uit met diverse activiteiten en een gezellige feestavond. Ook gedurende de rest van het jaar besteden we aandacht aan ons jubileum, zo hebben we een korte jubileumvideo gemaakt, is onze website uitgebreid met een pagina over de geschiedenis van ons bedrijf en organiseren we op 28 september een open dag. Tijdens die open dag is iedereen die graag een keer een kijkje achter de schermen van ons bedrijf wil komen nemen van harte welkom.” Meer informatie: www.onzepompenmakenwijsamen.nl/jubileum

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.