GROENLO – Leden van SP Winterswijk hebben woensdag de stakende RRReis‑chauffeurs van Arriva in Groenlo bezocht. Als blijk van waardering en solidariteit deelden zij ter plekke taarten uit.
De chauffeurs legden het werk neer tijdens een door vakbonden CNV en FNV georganiseerde staking, die plaatsvond bij de start van de dienstregeling. De actie richt zich tegen kabinetsplannen om afspraken rond de Werkloosheidswet (WW) en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) te wijzigen.
Volgens de vakbonden raken deze plannen werknemers direct in hun bestaanszekerheid. FNV heeft inmiddels aangekondigd verdere acties voor te bereiden.
SP Winterswijk spreekt zich nadrukkelijk uit ter ondersteuning van de chauffeurs. Volgens de partij worden sociale zekerheden uitgehold door middelen die door werkenden zijn opgebracht anders te besteden.
“Werknemers hebben jarenlang premie betaald voor een fatsoenlijk vangnet. Het is onacceptabel dat dit wordt uitgekleed,” aldus de SP.
De partij noemt de staking een belangrijk signaal richting de landelijke politiek en zegt de ontwikkelingen nauwlettend te blijven volgen. Ook wordt gekeken hoe de partij werknemers en vakbonden verder kan ondersteunen. De SP roept inwoners op om begrip te tonen voor de acties.