Winterswijk, Netherlands
Terug

Vier Winterswijkers krijgen een lintje

lintjes2016
michiel |  | Aangepast op

 

lintjes2016WINTERSWIJK – Burgemeester Thijs van Beem heeft vandaag in Hotel Frerikshof aan vier inwoners van Winterswijk een koninklijke onderscheiding uitgereikt. De vier decorandussen – drie mannen en één vrouw– hebben zich gedurende vele jaren als vrijwilliger ingezet voor de samenleving. Voor hun verdiensten zijn zij allen benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Vlnr.: Hennie Mentink, Willy Vering, burgemeester Thijs van Beem, Janny Wieskamp, Johan Damkot. Foto gemeente Winterswijk 

Johan Damkot

Johan Damkot (60) uit Winterswijk-Corle is sinds 1974 actief lid van revuegezelschap De Raddreijers. Hij vervulde daar diverse bestuursfuncties (penningmeester, secretaris en voorzitter) en is ook nu nog de voorzitter. Verder was hij acht jaar voorzitter van gymnastiekvereniging Tempo (2003-2011) en negen jaar voorzitter van de Vereniging Volksfeest Corle (1994-2003). Als lid van de 4 Mei-commissie is hij betrokken bij organisatie van de jaarlijkse dodenherdenking bij de Hendrik Vriesenbank in Corle. De heer Damkot is op vele fronten actief in het buurtschap, leeft met de buurt mee en bezoekt regelmatig alleenstaande buren.

 

Hennie Mentink

Hennie Mentink (70) uit Winterswijk is sinds 1968 actief als vrijwilliger bij de Vereniging Aangepast Sporten Achterhoek (VASA). Als bezorger van medicijnen voor de Winterswijkse apotheken heeft hij in de periode van 1985 tot 2006 veel cliënten belangeloos geholpen met allerlei klusjes en praktische hulp. Sinds 2009 is hij als vrijwilliger betrokken bij de Protestantse Gemeente Winterswijk, waar hij zich onder andere heeft ingezet voor de renovatie van de zalen van de Zonnebrinkkerk. Vanaf 2010 is hij enkele jaren vrijwilliger/chauffeur geweest bij hulporganisatie Dorcas.

 

Willy Vering

Willy Vering (66) uit Winterswijk-Woold kan terugzien op een langdurige inzet voor diverse verenigingen. Vanaf 1970 tot heden is hij vrijwilliger bij Schietvereniging Juliana in het Woold. Daarnaast is hij al sinds 1981 de drijvende kracht achter Kiek-in Woold, het kwartaalblad van basisschool Woold en de Wooldse verenigingen. Van 2006 tot 2011 was hij lid van de Wmo-raad van de gemeente Winterswijk. Bij land- en tuinbouworganisatie LTO was hij tussen 2001 en 2012 lid van de reiscommissie en eindredacteur van de maandelijkse GLTO-rubriek in de Winterswijkse Weekkrant. Tijdens zijn werkzame leven was hij lid van de ondernemingsraad en afgevaardigde voor de centrale ondernemingsraad van sociaal werkbedrijf Hameland (1999-2004). Verder heeft hij vele jaren meegeholpen bij het samenstellen van de programmaboekjes van de Stichting Aangespannen Rijders Woold (1989-2011). De heer Vering is nog steeds actief als vrijwilliger bij Verenigingsgebouw Juliana (2000-heden) en bij de Knalpunters, het huisorkest van schietvereniging Juliana Woold (1979-heden).

 

Janny Wieskamp

Janny Wieskamp (73) heeft zich vele jaren vrijwillig ingezet voor de gymnastieksport in het algemeen en de Winterswijkse Gymnastiek Vereniging (WGV) in het bijzonder. Al in 1961 begon zij op 18-jarige leeftijd met lesgeven bij de Wooldse Gymnastiek Vereniging. Van 1971 tot 2013 gaf zij bij de WGV turnlessen aan alle meisjesgroepen en de WGV-selectie. In de jaren 80 en 90 wist zij met de WGV-turnsters tot de landelijke top door te dringen. Binnen de WGV nam zij het initiatief tot uitbreiding van het sportaanbod (o.a. Meer Bewegen Voor Ouderen, aerobics, acrogym, springgroepen en hip hop). De laatste jaren was zij bij WGV actief als verenigingscoördinator. Als contactpersoon voor de gemeente speelde zij een belangrijke rol bij de totstandkoming van de nieuwe sport- en turnhal. Voor de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) heeft mevrouw Wieskamp vanaf 1973 talloze wedstrijden gejureerd, zelfs op landelijk niveau. Ook gaf zij namens de KNGU jury- en trainerscursussen en nam zij het initiatief tot een jaarlijkse bijscholingsdag in Winterswijk, waar elk jaar zo’n 180 trainers en trainsters uit het hele land op afkomen.

 

 

Lees ook

The Stone Souls-(fotograaf Lonneke Prins)

Inschrijving geopend voor de 13e Dag van de Achterhoekse Popmuziek

REGIO - Op zaterdag 14 november vindt de 13e editie van de Dag van de Achterhoekse Popmuziek plaats. Verspreid over de hele Achterhoek laten ruim 50 bands, muzikanten en singer-songwriters hun muziek horen op maar liefst 25 bijzondere locaties. Van muziekcafés tot musea, van een authentieke kapschuur tot een lokale bierbrouwerij: de Dag van de Achterhoekse Popmuziek brengt muziek en cultuur samen op verrassende plekken

trekker 1

Trekker met trailer kantelt in Corle vloeistof komt in sloot terecht

Corle - Vrijdagmiddag omstreeks 12:59 uur zijn de hulpdiensten opgeroepen voor een ongeval aan de Corleseweg in Corle. Een landbouwtrekker met aanhanger raakte daar in moeilijkheden nadat de bestuurder moest uitwijken voor een naderende vrachtwagen.

sigaretten vangst

Grote sigarettenvangst in Winterswijk

WINTERSWIJK - Op donderdag 11 juni heeft de politie tijdens het doorzoeken van een woning aan de Plataanlaan in Winterswijk een grote hoeveelheid sigaretten, softdrugs, harddrugs en een vuurwapen aangetroffen. De bewoonster van de woning werd aangehouden.

Hootchiekoe_25_Zondag_169

Hootchie Koe: drie dagen muziek, sfeer en samen genieten

VARSSEVELD - Zodra de eerste gitaarakkoorden over de festivalweide klinken en de eerste koude biertjes worden getapt, weten de vaste bezoekers genoeg: Hootchie Koe is weer terug. Van vrijdag 3 tot en met zondag 5 juli verandert het terrein bij het Hofshuus in Varsseveld opnieuw in een bruisende ontmoetingsplek vol muziek, theater, kindervertier en gezelligheid.

strongman

Strongman Champions League naar Winterswijk

WINTERSWIJK - Winterswijk staat deze zomer internationaal in de schijnwerpers. Op zondag 21 juni 2026 verandert de Markt in het centrum in een indrukwekkende arena voor de Strongman Champions League. Tijdens dit grootschalige evenement nemen twaalf van de sterkste mannen ter wereld het tegen elkaar op in een reeks spectaculaire krachtproeven.

21102620H220Bus20Arriva20web-11

Groot onderhoud aan de N314: Arriva zet pendelbussen in

BAAK - Door groot onderhoud aan de N314 in Baak, vervallen van maandag 22 tot en met vrijdag 26 juni bushaltes op buslijn 28 tussen Doetinchem en Zutphen. Arriva zet pendelbusjes en een aangepaste dienstregeling in. Hierdoor kunnen reizigers tijdens het onderhoud aan de weg toch met het openbaar vervoer op hun bestemming komen.