Winterswijk, Netherlands
Terug

Vier Winterswijkers krijgen een lintje

lintjes2016
michiel |  | Aangepast op

 

lintjes2016WINTERSWIJK – Burgemeester Thijs van Beem heeft vandaag in Hotel Frerikshof aan vier inwoners van Winterswijk een koninklijke onderscheiding uitgereikt. De vier decorandussen – drie mannen en één vrouw– hebben zich gedurende vele jaren als vrijwilliger ingezet voor de samenleving. Voor hun verdiensten zijn zij allen benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Vlnr.: Hennie Mentink, Willy Vering, burgemeester Thijs van Beem, Janny Wieskamp, Johan Damkot. Foto gemeente Winterswijk 

Johan Damkot

Johan Damkot (60) uit Winterswijk-Corle is sinds 1974 actief lid van revuegezelschap De Raddreijers. Hij vervulde daar diverse bestuursfuncties (penningmeester, secretaris en voorzitter) en is ook nu nog de voorzitter. Verder was hij acht jaar voorzitter van gymnastiekvereniging Tempo (2003-2011) en negen jaar voorzitter van de Vereniging Volksfeest Corle (1994-2003). Als lid van de 4 Mei-commissie is hij betrokken bij organisatie van de jaarlijkse dodenherdenking bij de Hendrik Vriesenbank in Corle. De heer Damkot is op vele fronten actief in het buurtschap, leeft met de buurt mee en bezoekt regelmatig alleenstaande buren.

 

Hennie Mentink

Hennie Mentink (70) uit Winterswijk is sinds 1968 actief als vrijwilliger bij de Vereniging Aangepast Sporten Achterhoek (VASA). Als bezorger van medicijnen voor de Winterswijkse apotheken heeft hij in de periode van 1985 tot 2006 veel cliënten belangeloos geholpen met allerlei klusjes en praktische hulp. Sinds 2009 is hij als vrijwilliger betrokken bij de Protestantse Gemeente Winterswijk, waar hij zich onder andere heeft ingezet voor de renovatie van de zalen van de Zonnebrinkkerk. Vanaf 2010 is hij enkele jaren vrijwilliger/chauffeur geweest bij hulporganisatie Dorcas.

 

Willy Vering

Willy Vering (66) uit Winterswijk-Woold kan terugzien op een langdurige inzet voor diverse verenigingen. Vanaf 1970 tot heden is hij vrijwilliger bij Schietvereniging Juliana in het Woold. Daarnaast is hij al sinds 1981 de drijvende kracht achter Kiek-in Woold, het kwartaalblad van basisschool Woold en de Wooldse verenigingen. Van 2006 tot 2011 was hij lid van de Wmo-raad van de gemeente Winterswijk. Bij land- en tuinbouworganisatie LTO was hij tussen 2001 en 2012 lid van de reiscommissie en eindredacteur van de maandelijkse GLTO-rubriek in de Winterswijkse Weekkrant. Tijdens zijn werkzame leven was hij lid van de ondernemingsraad en afgevaardigde voor de centrale ondernemingsraad van sociaal werkbedrijf Hameland (1999-2004). Verder heeft hij vele jaren meegeholpen bij het samenstellen van de programmaboekjes van de Stichting Aangespannen Rijders Woold (1989-2011). De heer Vering is nog steeds actief als vrijwilliger bij Verenigingsgebouw Juliana (2000-heden) en bij de Knalpunters, het huisorkest van schietvereniging Juliana Woold (1979-heden).

 

Janny Wieskamp

Janny Wieskamp (73) heeft zich vele jaren vrijwillig ingezet voor de gymnastieksport in het algemeen en de Winterswijkse Gymnastiek Vereniging (WGV) in het bijzonder. Al in 1961 begon zij op 18-jarige leeftijd met lesgeven bij de Wooldse Gymnastiek Vereniging. Van 1971 tot 2013 gaf zij bij de WGV turnlessen aan alle meisjesgroepen en de WGV-selectie. In de jaren 80 en 90 wist zij met de WGV-turnsters tot de landelijke top door te dringen. Binnen de WGV nam zij het initiatief tot uitbreiding van het sportaanbod (o.a. Meer Bewegen Voor Ouderen, aerobics, acrogym, springgroepen en hip hop). De laatste jaren was zij bij WGV actief als verenigingscoördinator. Als contactpersoon voor de gemeente speelde zij een belangrijke rol bij de totstandkoming van de nieuwe sport- en turnhal. Voor de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) heeft mevrouw Wieskamp vanaf 1973 talloze wedstrijden gejureerd, zelfs op landelijk niveau. Ook gaf zij namens de KNGU jury- en trainerscursussen en nam zij het initiatief tot een jaarlijkse bijscholingsdag in Winterswijk, waar elk jaar zo’n 180 trainers en trainsters uit het hele land op afkomen.

 

 

Lees ook

College B&W

Nieuwe wethouders aangesteld

WINTERSWIJK - De gemeenteraad van de gemeente Winterswijk heeft vier nieuwe wethouders benoemd en geïnstalleerd. Voor de huidige bestuursperiode 2026-2030 zijn dat wethouders Sandra Metaal-ten Dolle (Voor Winterswijk), Gosse Visser (Voor Winterswijk), Loes ten Dolle (D66) en Mark ten Pas (PvdA). De benoeming vond plaats op dinsdag 23 juni 2026 tijdens de raadsvergadering.

gemeentehuis_winterswijk

Nieuwe coalitie bouwt aan morgen

WINTERSWIJK - Met een nieuw hoofdlijnenakkoord Bouwen aan morgen zetten Voor Winterswijk, D66 Winterswijk en PvdA Winterswijk een duidelijke richting neer. In het akkoord wordt er gekozen voor vier grote thema’s die de partijen belangrijk vinden om Winterswijk sterk te houden en vooruit te brengen. Deze grote thema’s zijn Investeren in de jeugd, Een toekomstbestendig buitengebied, Bouwen aan een sterke samenleving en Ruimte voor Wonen, werken en ontmoeten.

knilmilitairen

Onthulling Moluks KNIL-monument in Winterswijk

WINTERSWIJK - Op zaterdag 27 juni 2026 vindt op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan de onthulling plaats van een nieuw Moluks KNIL-monument. De plechtigheid begint om 14.30 uur en vormt een eerbetoon aan de eerste generatie Molukse oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes die zich in Winterswijk vestigden.

Foto certificering DigiTaalhuis 2026

DigiTaalhuis Achterhoek behaalt kwaliteitscertificaat met hoge score

ACHTERHOEK - DigiTaalhuis Achterhoek heeft opnieuw het officiële kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Met een totaalscore van 61 van de 69 punten laat DigiTaalhuis Achterhoek zien dat de kwaliteit stevig op orde is. De score ligt ruim boven de minimale certificeringsscore én boven het landelijk gemiddelde.

HenkPen_DOA-18

Geslaagde bijeenkomst Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek (DOA) bij Henk Pen in Groenlo

GROENLO - Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek bracht op 11 juni ondernemers uit de regio samen voor een inspirerende bijeenkomst bij Henk Pen Campers en Caravans in Groenlo. De spiksplinternieuwe locatie vormde een treffend praktijkvoorbeeld van toekomstbestendig ondernemerschap in de Achterhoek.

2026-06 PvdA PRO in De Zwaan foto PRO Winterswijk

Einde aan 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk

WINTERSWIJK - Met een vergadering in De Zwaan is dinsdag 16 juni een punt gezet achter 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk. 35 lokale leden van de Partij van de Arbeid en GroenLinks waren getuige hoe de laatste bijeenkomst van PvdA Winterswijk overging in de eerste vergadering van PRO Winterswijk.