Winterswijk, Netherlands
Terug

Vredense Hof 1 juli klaar voor komst vluchtelingen

michiel |  | Aangepast op

vredensehof1WINTERSWIJK - Het leegstaande deel van de Vredense Hof zal rond 1 juli gereed zijn gemaakt voor de komst van 200 vluchtelingen. Dat zei wethouder Wim Aalderink vanavond in de gemeenteraadsvergadering. B en W omarmen ook het voorstel om een burgerwacht in te stellen, die de veiligheid in de omgeving van de vluchtelingenopvang in de gaten houdt.

 

Volgens Aalderink wordt de Vredense Hof binnenkort verbouwd om de huisvesting van 200 vluchtelingen mogelijk te maken. "Die verbouwing zal rond 1 juli afgerond zijn, maar eventueel kan dat ook uitlopen tot na de bouwvak". Op dat moment begint ook de 'teller van twee jaar opvang' te tikken, aldus de wethouder. Een van de argumenten van de buurtbewoners was namelijk dat ze er constructief tegenover staan, zolang het ook bij twee jaar opvang blijft. Aalderink voegde daar ook aan toe dat de vluchtelingen intensief begeleid worden als het gaat om hoe we hier in Nederland als mannen en vrouwen met elkaar omgaan en hoe we met bijvoorbeeld homo's omgaan. Ze krijgen zelf verkeersles".

De wethouder zei dat er in de zomer best ineens vier, vijf bussen vol asielzoekers kunnen komen voorrijden, "zeker omdat Heumensoord op 1 juli dichtgaat".

VVD-raadslid Frank Roerdinkholder stelde, mede namens de PvdA, aan B en W voor om een buurtwacht in te stellen, die in samenwerking met de politie en de gemeente preventief toezicht houdt op de veiligheid. Dit naar aanleiding van een oproep van de actiegroep Winterswijk tegen economische vluchtelingen. Volgens burgemeester Van Beem heeft de gemeente inmiddels contact gehad met de initiatiefnemers en volgens hem is de opstelling van de groep 'niet negatief, maar positief'. Zolang een buurtwacht niet repressief optreedt en in overleg treedt met de buurt en asielzoekers, wil de gemeente daar graag aan meewerken, aldus Van Beem.  

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.