Winterswijk, Netherlands
Terug

Achterhoek toont zich als Demoregio ‘Nederland in het klein’ in Den Haag

foto1

Voorzitter Achterhoek Ambassadeurs Mark Boumans opent het lentefestival,

Foto: Jerry Lampen

ACHTERHOEK - Voor alweer de 14e keer organiseerde de Achterhoek een eigen Lentefestival in Den Haag om een goed gesprek te organiseren tussen Tweede Kamerleden en bestuurders uit de regio. Onder de titel ‘De Achterhoek als Demoregio ‘Nederland in het klein’’ liet de regio zien hoe landelijke vraagstukken innovatief in de Achterhoek opgepakt kunnen worden. Om vervolgens succesvol een doorstart te vinden in heel Nederland.

 | Aangepast op

Daarbij lag de focus op vraagstukken rondom wonen en economie. Mark Boumans, voorzitter Achterhoek Ambassadeurs: ‘Wij zijn hier niet alleen om ons verhaal te vertellen. Vooral om te spreken over hoe beleid uitwerkt in de praktijk en hoe we die praktijk samen kunnen versterken, verbeteren en versnellen.’

Op zoek naar ruimte voor passend bouwen


De Achterhoek had een duidelijke roep richting Den Haag: Gebruik onze mooie groene regio, met dorpen én steden als Demoregio, als testcase voor heel Nederland. Met maatwerk in beleids- en investeringskaders. Zodat ook kleinschalige projecten, die hoge maatschappelijke waarde hebben, in aanmerking komen voor Rijksondersteuning. Boumans: ‘Het is belangrijk samen op zoek te gaan naar ruimte om passend te bouwen, de Achterhoek kán de nationale woonambitie een flinke lift geven.’ Daarbij is het van belang om woningbouw, bereikbaarheid, energie-infrastructuur en economische ontwikkeling in samenhang te programmeren. Passend bij de schaal en identiteit van de regio. Bovendien met stip op één de bereikbaarheid van en naar de regio; essentieel voor de woningbouw- en economische ambitie van de regio.

‘Sluit de Achterhoek als kloppend hart van de Nederlandse (maak)industrie niet uit’


De Achterhoek is een sterke MKB- en maakregio waar dagelijks wordt gebouwd aan innovatie, productie en werkgelegenheid. Daarmee essentieel onderdeel uitmakend van de Nederlandse economie, van de ketens die Nederland draaiend houden. Van hightech maakbedrijven tot familiebedrijven die al generaties lang bestaan: in de regio wordt gebouwd aan duurzame economische kracht. Boumans: ‘We zien dat nationaal beleid en investeringen vaak gericht zijn op stedelijke gebieden, waardoor kansen in regio’s als de onze minder worden benut. Wat wij vragen is geen uitzondering, maar erkenning en toegang tot de middelen en instrumenten die nodig zijn om onze bijdrage maximaal te leveren. Nationaal industriebeleid waarbij de gehele waardeketen centraal staat en de Achterhoek structureel een partner is, helpt de economie in heel Nederland vooruit.’

‘In Den Haag hebben we de Achterhoek nodig en de Achterhoek heeft Den Haag nodig.’
Arend Kisteman, Tweede Kamerlid VVD: ‘Iedereen was het er duidelijk over eens dat alles en iedereen nodig is om de volledige keten goed te laten draaien. In Den Haag hebben we de Achterhoek nodig en de Achterhoek heeft Den Haag nodig.’

Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid PRO: ‘Het thema wonen raakt veel andere onderwerpen, zoals voorzieningen die ook op peil moeten zijn, goed onderwijs, hoe je er kan komen met OV of met de fiets en zo nog veel meer. Ik vind het mooi hoe de Achterhoek altijd denkt in oplossingen en hoe die naar Den Haag worden gebracht. Met soms ook de vraag: ‘We hebben jullie wel nodig bij een aantal zaken die we willen bereiken.’ Het gesprek draaide goed uit op wat er nodig is om ervoor te zorgen dat er mooie verbindingen ontstaan en hoe we daarop kunnen samenwerken.’

Aanwezige kamerleden ontvingen kant en klare oproepen voor moties om rechtstreeks, vanuit persoonlijke titel, in te dienen in de kamer. Uiteraard met een Achterhoekse knipoog op ‘wonopolygeld’ afgedrukt onder het mom: ‘wij brengen zelf ook geld in en hebben daarnaast ook de steun vanuit Den Haag nodig’. Boumans: ‘Door de Achterhoek te positioneren als demoregio, leggen wij tegelijkertijd ook een duidelijke lat voor onszelf. En misschien past daar wel het beste de houding bij die in de Achterhoek zo vanzelfsprekend is: Kom maar op. Met de opgaven, met samenwerken, met de uitvoering!’

 

Vind de moties op www.8rhk.nl/achterhoekdemoregio

Lees ook

Taarten voor chauffeurs Arriva

SP Winterswijk steunt stakende RRReis-chauffeurs met taartactie

GROENLO – Leden van SP Winterswijk hebben woensdag de stakende RRReis‑chauffeurs van Arriva in Groenlo bezocht. Als blijk van waardering en solidariteit deelden zij ter plekke taarten uit.

menzisfonds schenkt Richard Jongetjes en Yoran Boland

Zorgverzekeraar Menzis schenkt € 1.500 aan moestuinproject Bredevoort

BREDEVOORT - Zorgverzekeraar Menzis heeft een bijdrage van € 1.500 toegekend aan het moestuinproject in Bredevoort. De schenking wordt gebruikt voor de aanschaf van een tuinkas, waarmee het project de mogelijkheden voor het kweken van groenten en planten aanzienlijk kan uitbreiden

College B&W

Nieuwe wethouders aangesteld

WINTERSWIJK - De gemeenteraad van de gemeente Winterswijk heeft vier nieuwe wethouders benoemd en geïnstalleerd. Voor de huidige bestuursperiode 2026-2030 zijn dat wethouders Sandra Metaal-ten Dolle (Voor Winterswijk), Gosse Visser (Voor Winterswijk), Loes ten Dolle (D66) en Mark ten Pas (PvdA). De benoeming vond plaats op dinsdag 23 juni 2026 tijdens de raadsvergadering.

gemeentehuis_winterswijk

Nieuwe coalitie bouwt aan morgen

WINTERSWIJK - Met een nieuw hoofdlijnenakkoord Bouwen aan morgen zetten Voor Winterswijk, D66 Winterswijk en PvdA Winterswijk een duidelijke richting neer. In het akkoord wordt er gekozen voor vier grote thema’s die de partijen belangrijk vinden om Winterswijk sterk te houden en vooruit te brengen. Deze grote thema’s zijn Investeren in de jeugd, Een toekomstbestendig buitengebied, Bouwen aan een sterke samenleving en Ruimte voor Wonen, werken en ontmoeten.

knilmilitairen

Onthulling Moluks KNIL-monument in Winterswijk

WINTERSWIJK - Op zaterdag 27 juni 2026 vindt op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan de onthulling plaats van een nieuw Moluks KNIL-monument. De plechtigheid begint om 14.30 uur en vormt een eerbetoon aan de eerste generatie Molukse oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes die zich in Winterswijk vestigden.

Foto certificering DigiTaalhuis 2026

DigiTaalhuis Achterhoek behaalt kwaliteitscertificaat met hoge score

ACHTERHOEK - DigiTaalhuis Achterhoek heeft opnieuw het officiële kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Met een totaalscore van 61 van de 69 punten laat DigiTaalhuis Achterhoek zien dat de kwaliteit stevig op orde is. De score ligt ruim boven de minimale certificeringsscore én boven het landelijk gemiddelde.