Winterswijk, Netherlands
Terug

Project CrossFire stap voor stap verder

Foto-stuurgroep-crossfire-met-ondersteuning
peter |  | Aangepast op
AALTEN - Onlangs is de Stuurgroep CrossFire weer bijeengekomen om de voortgang van het project te bespreken. Doel van het project is de totstandkoming in Dinxperlo-Suderwick van de eerste Duits-Nederlandse brandweerkazerne. De stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de beide posten Suderwick en Dinxperlo, de beide burgemeesters, de Bocholtse brandweerwethouder en brandweercommandanten, ondersteund door gemeenteambtenaren en medewerkers van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.   Om dit unieke project te laten slagen moeten er tal van zaken worden uitgezocht en uitgewerkt. In de afgelopen maanden zijn een tiental mogelijke locaties onderzocht op geschiktheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. Rekening moet daarbij worden gehouden met bestemmingsplannen, minimale oppervlakte, opkomsttijden van de vrijwilligers, uitruktijden naar potentiële risicolocaties en inpasbaarheid in de omgeving. Ondertussen zijn er uit deze eerste selectie aan beide zijden van de grens meerdere kansrijke locaties overgebleven en worden de eerste gesprekken gevoerd met grondeigenaren over de mogelijkheid om de percelen aan te kunnen kopen en tegen welke prijs, want het project moet ook nog betaalbaar blijven. Naast onderzoeken naar de locaties wordt ook al nagedacht over eigendom en beheer van een eventuele gezamenlijke kazerne. De wens is om het eigendom en het beheer gezamenlijk te hebben en daar moet een geschikte juridische constructie voor onderzocht worden. Aan beide zijden worden ook contacten gelegd met hogere overheden zodat mogelijke problemen met verschillen in regelgeving kunnen worden opgelost en ook in verband met het verkrijgen van eventuele financiële ondersteuning. Het project is immers van bovenlokale waarde, het verbindt twee brandweerculturen en -systemen met elkaar.   Ondertussen wordt door de twee huidige brandweerkorpsen steeds intensiever samengewerkt. In 2022 is de post Suderwick opgenomen in het Nederlandse oproepsysteem. Er wordt vaker samen geoefend, de samenwerking met de Suderwickse jeugdbrandweer groeit en ook de persoonlijke contacten verdiepen zich. Dit alles draagt ook nu al bij aan het versterken van de brandweerzorg in het grensgebied.

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.