Winterswijk, Netherlands
Terug

Project CrossFire stap voor stap verder

Foto-stuurgroep-crossfire-met-ondersteuning
peter |  | Aangepast op
AALTEN - Onlangs is de Stuurgroep CrossFire weer bijeengekomen om de voortgang van het project te bespreken. Doel van het project is de totstandkoming in Dinxperlo-Suderwick van de eerste Duits-Nederlandse brandweerkazerne. De stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de beide posten Suderwick en Dinxperlo, de beide burgemeesters, de Bocholtse brandweerwethouder en brandweercommandanten, ondersteund door gemeenteambtenaren en medewerkers van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.   Om dit unieke project te laten slagen moeten er tal van zaken worden uitgezocht en uitgewerkt. In de afgelopen maanden zijn een tiental mogelijke locaties onderzocht op geschiktheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. Rekening moet daarbij worden gehouden met bestemmingsplannen, minimale oppervlakte, opkomsttijden van de vrijwilligers, uitruktijden naar potentiële risicolocaties en inpasbaarheid in de omgeving. Ondertussen zijn er uit deze eerste selectie aan beide zijden van de grens meerdere kansrijke locaties overgebleven en worden de eerste gesprekken gevoerd met grondeigenaren over de mogelijkheid om de percelen aan te kunnen kopen en tegen welke prijs, want het project moet ook nog betaalbaar blijven. Naast onderzoeken naar de locaties wordt ook al nagedacht over eigendom en beheer van een eventuele gezamenlijke kazerne. De wens is om het eigendom en het beheer gezamenlijk te hebben en daar moet een geschikte juridische constructie voor onderzocht worden. Aan beide zijden worden ook contacten gelegd met hogere overheden zodat mogelijke problemen met verschillen in regelgeving kunnen worden opgelost en ook in verband met het verkrijgen van eventuele financiële ondersteuning. Het project is immers van bovenlokale waarde, het verbindt twee brandweerculturen en -systemen met elkaar.   Ondertussen wordt door de twee huidige brandweerkorpsen steeds intensiever samengewerkt. In 2022 is de post Suderwick opgenomen in het Nederlandse oproepsysteem. Er wordt vaker samen geoefend, de samenwerking met de Suderwickse jeugdbrandweer groeit en ook de persoonlijke contacten verdiepen zich. Dit alles draagt ook nu al bij aan het versterken van de brandweerzorg in het grensgebied.

Lees ook

College B&W

Nieuwe wethouders aangesteld

WINTERSWIJK - De gemeenteraad van de gemeente Winterswijk heeft vier nieuwe wethouders benoemd en geïnstalleerd. Voor de huidige bestuursperiode 2026-2030 zijn dat wethouders Sandra Metaal-ten Dolle (Voor Winterswijk), Gosse Visser (Voor Winterswijk), Loes ten Dolle (D66) en Mark ten Pas (PvdA). De benoeming vond plaats op dinsdag 23 juni 2026 tijdens de raadsvergadering.

gemeentehuis_winterswijk

Nieuwe coalitie bouwt aan morgen

WINTERSWIJK - Met een nieuw hoofdlijnenakkoord Bouwen aan morgen zetten Voor Winterswijk, D66 Winterswijk en PvdA Winterswijk een duidelijke richting neer. In het akkoord wordt er gekozen voor vier grote thema’s die de partijen belangrijk vinden om Winterswijk sterk te houden en vooruit te brengen. Deze grote thema’s zijn Investeren in de jeugd, Een toekomstbestendig buitengebied, Bouwen aan een sterke samenleving en Ruimte voor Wonen, werken en ontmoeten.

knilmilitairen

Onthulling Moluks KNIL-monument in Winterswijk

WINTERSWIJK - Op zaterdag 27 juni 2026 vindt op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan de onthulling plaats van een nieuw Moluks KNIL-monument. De plechtigheid begint om 14.30 uur en vormt een eerbetoon aan de eerste generatie Molukse oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes die zich in Winterswijk vestigden.

Foto certificering DigiTaalhuis 2026

DigiTaalhuis Achterhoek behaalt kwaliteitscertificaat met hoge score

ACHTERHOEK - DigiTaalhuis Achterhoek heeft opnieuw het officiële kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Met een totaalscore van 61 van de 69 punten laat DigiTaalhuis Achterhoek zien dat de kwaliteit stevig op orde is. De score ligt ruim boven de minimale certificeringsscore én boven het landelijk gemiddelde.

HenkPen_DOA-18

Geslaagde bijeenkomst Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek (DOA) bij Henk Pen in Groenlo

GROENLO - Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek bracht op 11 juni ondernemers uit de regio samen voor een inspirerende bijeenkomst bij Henk Pen Campers en Caravans in Groenlo. De spiksplinternieuwe locatie vormde een treffend praktijkvoorbeeld van toekomstbestendig ondernemerschap in de Achterhoek.

2026-06 PvdA PRO in De Zwaan foto PRO Winterswijk

Einde aan 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk

WINTERSWIJK - Met een vergadering in De Zwaan is dinsdag 16 juni een punt gezet achter 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk. 35 lokale leden van de Partij van de Arbeid en GroenLinks waren getuige hoe de laatste bijeenkomst van PvdA Winterswijk overging in de eerste vergadering van PRO Winterswijk.