Winterswijk, Netherlands
Terug

Steun van Provinciale Staten voor RegioExpres

peter |  | Aangepast op
De verkenning naar de RegioExpres is afgerond en het voorkeursalternatief voor de inpassing voor het tweede spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet is vastgesteld. Provincie Gelderland start de eerste fase van de planuitwerking voor de RegioExpres om zo de vaart erin te houden. Provinciale Staten bespraken het voorstel. Het voorstel kreeg veel steun, suggesties  in het bijzonder voor de lobby naar Den Haag en wat kritische kanttekeningen. Jan van der Meer gedeputeerde ov: “Ik ben heel blij met de steun van Provinciale Staten voor de RegioExpres. Het is van groot belang dat deze sneltrein naar de Achterhoek er gaat komen. De inbreng van bestuurders uit de Achterhoek maakte dat nog eens nadrukkelijk duidelijk. Steun maar ook Provinciale Staten kijkt naar Rijk voor financieringProvincie Gelderland start de eerste fase van de planuitwerking voor de RegioExpres om zo de vaart erin te houden. Het spoorwegnet is van het Rijk. De provincie Gelderland heeft tot nu toe € 30 miljoen gereserveerd. Maar de provincie kijkt nadrukkelijk naar het Rijk voor de financiering van deze verbetering van de verbinding tussen de regio Achterhoek, Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen en de Randstad. Op de provinciale begroting is nog geen geld gereserveerd voor de daadwerkelijke uitvoering. Een bedrag is mede afhankelijk van de toezegging van het Rijk en de besluitvorming in Provinciale Staten. De verwachting is dat in 2022 meer duidelijkheid hierover komt. Dat is ook in het belang van de bewoners. Jan van der Meer: “Als het Rijk deze kans pakt om echt wat te doen aan het verbeteren van Achterhoek/Arnhem/Randstad dan kan al in deze kabinetsperiode de schop in de  grond” PlanningDe 1e fase van de planuitwerking gaat naar verwachting 1 jaar duren. Dan moet ook meer duidelijkheid zijn over de noodzakelijke investeringen vanuit het Rijk. Dan is ook van groot belang voor de bewoners die aan het spoor wonen VoorkeursalternatiefOm de RegioExpres te kunnen rijden is dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem-De Huet nodig. Het nieuwe spoor is gepland aan de zuidzijde van het bestaande spoor. Enige uitzondering hierop vormt het traject tussen station Didam en de overweg Zandweg. Hier zal het nieuwe spoor deels aan de noordzijde komen. In totaal worden 11 overwegen veiliger gemaakt. De opbrengst uit de participatie van inwoners en andere belanghebbenden bij de planvorming heeft een belangrijke rol gespeeld. Zo is het voorkeursalternatief voor de aanpassingen aan de overwegen Beekseweg en Notenstraatje gebaseerd op schetsen van omwonenden. Voor station Wehl en Doetinchem De Huet is een extra perron gepland. Achter station Doetinchem De Huet gaat het aantal sporen terug van 2 naar 1. Hierdoor hoeft er geen nieuwe spoorbrug gebouwd te worden over de Oude IJssel.

Lees ook

College B&W

Nieuwe wethouders aangesteld

WINTERSWIJK - De gemeenteraad van de gemeente Winterswijk heeft vier nieuwe wethouders benoemd en geïnstalleerd. Voor de huidige bestuursperiode 2026-2030 zijn dat wethouders Sandra Metaal-ten Dolle (Voor Winterswijk), Gosse Visser (Voor Winterswijk), Loes ten Dolle (D66) en Mark ten Pas (PvdA). De benoeming vond plaats op dinsdag 23 juni 2026 tijdens de raadsvergadering.

gemeentehuis_winterswijk

Nieuwe coalitie bouwt aan morgen

WINTERSWIJK - Met een nieuw hoofdlijnenakkoord Bouwen aan morgen zetten Voor Winterswijk, D66 Winterswijk en PvdA Winterswijk een duidelijke richting neer. In het akkoord wordt er gekozen voor vier grote thema’s die de partijen belangrijk vinden om Winterswijk sterk te houden en vooruit te brengen. Deze grote thema’s zijn Investeren in de jeugd, Een toekomstbestendig buitengebied, Bouwen aan een sterke samenleving en Ruimte voor Wonen, werken en ontmoeten.

knilmilitairen

Onthulling Moluks KNIL-monument in Winterswijk

WINTERSWIJK - Op zaterdag 27 juni 2026 vindt op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan de onthulling plaats van een nieuw Moluks KNIL-monument. De plechtigheid begint om 14.30 uur en vormt een eerbetoon aan de eerste generatie Molukse oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes die zich in Winterswijk vestigden.

Foto certificering DigiTaalhuis 2026

DigiTaalhuis Achterhoek behaalt kwaliteitscertificaat met hoge score

ACHTERHOEK - DigiTaalhuis Achterhoek heeft opnieuw het officiële kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Met een totaalscore van 61 van de 69 punten laat DigiTaalhuis Achterhoek zien dat de kwaliteit stevig op orde is. De score ligt ruim boven de minimale certificeringsscore én boven het landelijk gemiddelde.

HenkPen_DOA-18

Geslaagde bijeenkomst Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek (DOA) bij Henk Pen in Groenlo

GROENLO - Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek bracht op 11 juni ondernemers uit de regio samen voor een inspirerende bijeenkomst bij Henk Pen Campers en Caravans in Groenlo. De spiksplinternieuwe locatie vormde een treffend praktijkvoorbeeld van toekomstbestendig ondernemerschap in de Achterhoek.

2026-06 PvdA PRO in De Zwaan foto PRO Winterswijk

Einde aan 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk

WINTERSWIJK - Met een vergadering in De Zwaan is dinsdag 16 juni een punt gezet achter 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk. 35 lokale leden van de Partij van de Arbeid en GroenLinks waren getuige hoe de laatste bijeenkomst van PvdA Winterswijk overging in de eerste vergadering van PRO Winterswijk.