Winterswijk, Netherlands
Terug

Zangfietspad bij Molen Bataaf

20220428_081435
peter |  | Aangepast op
Tijdens de Nationale Molendagen op 14 en 15 mei opent ook Molen Bataaf de deuren. Zaterdag 14 mei is het Woolds Mansleukoor te gast om de opening van het eerste Zangfietspad in Winterswijk op te luisteren vanaf de molenbelt. De onthulling is rond 14:00 uur aan de Bataafseweg. Ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van het Gilde van Vrijwillige Molenaars is 2022 uitgeroepen tot het Jaar van de Molenaar. Het feit dat in 1922 het lied “Het plekje bij den molen”, beter bekend als “Daar bij die molen”, op de plaat werd gezet, is nu de aanleiding voor het plaatsen van het Zangfietspadbord bij het fietspad bij Molen Bataaf. De gemeente Winterswijk is in 2020 door de Fietsersbond uitgeroepen tot Beste fietsgemeente. Het Zangfietspadbord, dat toenmalig wethouder Tineke Zomer daarbij trots in ontvangst mocht nemen, wordt nu in samenwerking met de gemeente nabij Molen Bataaf geplaatst. Het Zangfietspad werd bedacht in 2013 ‘om bewustwording te creëren over schaamtes zoals het zingen op de fiets’. Op een zangfietspad kun je ongegeneerd en uit volle borst zingen, zonder pauzes in je liedje omdat er iemand langs fietst. Het lied “Daar bij de molen” ontstond mede doordat al in 1922 de maatschappelijke discussie begon over het behoud van molens. In 1923 kwam uit die eerste golf van bezorgdheid de Vereeniging De Hollandsche Molen voort, de landelijke vereniging tot behoud van molens in Nederland, die volgend jaar het 100-jarig bestaan zal vieren. Het oogstrelende uiterlijk van Molen Bataaf is alom bekend, maar de indrukwekkende binnenkant is voor velen nog onbekend. De Nationale Molendagen zijn een mooie gelegenheid voor bezoekers om zich door het binnenste van de molen te laten verrassen. In de molenbelt is ook een permanente tentoonstelling over de scholtenboeren, die de geschiedenis van de molen nog meer beklemtoont. Molen Bataaf is zaterdag 14 mei open van 10.00 tot 16.00 uur, zondag 15 mei van 12.00 tot 17.00 uur. Bij voldoende wind draait de molen. Voor groepsexcursies op een ander moment kunnen belangstellenden altijd contact opnemen via info@molenbataaf.nl . Voorts is de molen wekelijks geopend op zaterdag, in het laatste weekend van de maand op zondag.

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.