Winterswijk, Netherlands
Terug

Tafelronde 42 Winterswijk plant bomen bij basisscholen

TR42_foto_bomenplanten
peter |  | Aangepast op
WINTERSWIJK - Onder een stralende zon en met de precisie van een goed geoliede machine hebben de leden van Tafelronde 42 Winterswijk op zaterdag 23 maart bomen geplant. Dit nobele initiatief is het prachtige resultaat van de wijnactie van 2023. Waarvoor nogmaals dank aan iedereen die meegeholpen heeft om dit prachtige resultaat te verwezenlijken. Met een arsenaal aan gereedschap en onder de bezielende leiding van hovenier Felix Ikink werden de eerste vijf lindebomen op diverse basisscholen in de gemeente Winterswijk geplant. Een nauwe samenwerking met de gemeente was hierbij cruciaal. De gemeente zorgde samen met Sjoerd Frielink Multidiensten voor de graafwerkzaamheden op de verschillende locaties. Hiermee is de basis gelegd voor een gezonde groei van de bomen op de lange termijn.   De geplante lindebomen, ook bekend als ‘Buda’, zijn sierlijke bomen. Deze bomen zijn schaduw- , droogtetolerant en erg winterhard. Dit zijn uitstekende eigenschappen voor het veranderlijke klimaat. In juni staan deze bomen in bloei met opvallende witte en geurende bloemetjes, een rijk buffet voor bijen en andere insecten. Ook in de herfst laat de boom zich van zijn beste kant zien en verkleurt het blad van groen naar prachtig geel.   De Tafelronde 42 Winterswijk heeft ruim € 4.000 geïnvesteerd voor de aanschaf van de bomen. Bij elke boom is een informatie bordje geplaatst. Deze bordjes verschaffen voorbijgangers en scholieren informatie over de hoeveelheid geproduceerde zuurstof, de capaciteit om regen vast te houden, het vermogen om luchtvervuiling op te vangen en de opname van CO2. In deze eerste fase zijn vijf bomen geplant bij basisscholen De Esch, OBS Kotten, St. Jozef, De Kolibrie en CBS De Bataaf. Later dit jaar volgen nog eens vijf scholen, namelijk de Koningin Wilhelmina, OBS De Schakel, 't Kempken, Emmaschool en Daltonschool De Vlier.   Tafelronde 42 Winterswijk bedankt alle betrokkenen voor hun bijdrage aan dit waardevolle project, dat niet alleen bijdraagt aan de vergroening van de gemeente, maar ook aan de bewustwording omtrent het belang van duurzaamheid en natuurbehoud.

Lees ook

College B&W

Nieuwe wethouders aangesteld

WINTERSWIJK - De gemeenteraad van de gemeente Winterswijk heeft vier nieuwe wethouders benoemd en geïnstalleerd. Voor de huidige bestuursperiode 2026-2030 zijn dat wethouders Sandra Metaal-ten Dolle (Voor Winterswijk), Gosse Visser (Voor Winterswijk), Loes ten Dolle (D66) en Mark ten Pas (PvdA). De benoeming vond plaats op dinsdag 23 juni 2026 tijdens de raadsvergadering.

gemeentehuis_winterswijk

Nieuwe coalitie bouwt aan morgen

WINTERSWIJK - Met een nieuw hoofdlijnenakkoord Bouwen aan morgen zetten Voor Winterswijk, D66 Winterswijk en PvdA Winterswijk een duidelijke richting neer. In het akkoord wordt er gekozen voor vier grote thema’s die de partijen belangrijk vinden om Winterswijk sterk te houden en vooruit te brengen. Deze grote thema’s zijn Investeren in de jeugd, Een toekomstbestendig buitengebied, Bouwen aan een sterke samenleving en Ruimte voor Wonen, werken en ontmoeten.

knilmilitairen

Onthulling Moluks KNIL-monument in Winterswijk

WINTERSWIJK - Op zaterdag 27 juni 2026 vindt op de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan de onthulling plaats van een nieuw Moluks KNIL-monument. De plechtigheid begint om 14.30 uur en vormt een eerbetoon aan de eerste generatie Molukse oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes die zich in Winterswijk vestigden.

Foto certificering DigiTaalhuis 2026

DigiTaalhuis Achterhoek behaalt kwaliteitscertificaat met hoge score

ACHTERHOEK - DigiTaalhuis Achterhoek heeft opnieuw het officiële kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Met een totaalscore van 61 van de 69 punten laat DigiTaalhuis Achterhoek zien dat de kwaliteit stevig op orde is. De score ligt ruim boven de minimale certificeringsscore én boven het landelijk gemiddelde.

HenkPen_DOA-18

Geslaagde bijeenkomst Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek (DOA) bij Henk Pen in Groenlo

GROENLO - Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek bracht op 11 juni ondernemers uit de regio samen voor een inspirerende bijeenkomst bij Henk Pen Campers en Caravans in Groenlo. De spiksplinternieuwe locatie vormde een treffend praktijkvoorbeeld van toekomstbestendig ondernemerschap in de Achterhoek.

2026-06 PvdA PRO in De Zwaan foto PRO Winterswijk

Einde aan 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk

WINTERSWIJK - Met een vergadering in De Zwaan is dinsdag 16 juni een punt gezet achter 125 jaar arbeiderspartijen in Winterswijk. 35 lokale leden van de Partij van de Arbeid en GroenLinks waren getuige hoe de laatste bijeenkomst van PvdA Winterswijk overging in de eerste vergadering van PRO Winterswijk.