Winterswijk, Netherlands
Terug

Tafelronde 42 Winterswijk plant bomen bij basisscholen

TR42_foto_bomenplanten
peter |  | Aangepast op
WINTERSWIJK - Onder een stralende zon en met de precisie van een goed geoliede machine hebben de leden van Tafelronde 42 Winterswijk op zaterdag 23 maart bomen geplant. Dit nobele initiatief is het prachtige resultaat van de wijnactie van 2023. Waarvoor nogmaals dank aan iedereen die meegeholpen heeft om dit prachtige resultaat te verwezenlijken. Met een arsenaal aan gereedschap en onder de bezielende leiding van hovenier Felix Ikink werden de eerste vijf lindebomen op diverse basisscholen in de gemeente Winterswijk geplant. Een nauwe samenwerking met de gemeente was hierbij cruciaal. De gemeente zorgde samen met Sjoerd Frielink Multidiensten voor de graafwerkzaamheden op de verschillende locaties. Hiermee is de basis gelegd voor een gezonde groei van de bomen op de lange termijn.   De geplante lindebomen, ook bekend als ‘Buda’, zijn sierlijke bomen. Deze bomen zijn schaduw- , droogtetolerant en erg winterhard. Dit zijn uitstekende eigenschappen voor het veranderlijke klimaat. In juni staan deze bomen in bloei met opvallende witte en geurende bloemetjes, een rijk buffet voor bijen en andere insecten. Ook in de herfst laat de boom zich van zijn beste kant zien en verkleurt het blad van groen naar prachtig geel.   De Tafelronde 42 Winterswijk heeft ruim € 4.000 geïnvesteerd voor de aanschaf van de bomen. Bij elke boom is een informatie bordje geplaatst. Deze bordjes verschaffen voorbijgangers en scholieren informatie over de hoeveelheid geproduceerde zuurstof, de capaciteit om regen vast te houden, het vermogen om luchtvervuiling op te vangen en de opname van CO2. In deze eerste fase zijn vijf bomen geplant bij basisscholen De Esch, OBS Kotten, St. Jozef, De Kolibrie en CBS De Bataaf. Later dit jaar volgen nog eens vijf scholen, namelijk de Koningin Wilhelmina, OBS De Schakel, 't Kempken, Emmaschool en Daltonschool De Vlier.   Tafelronde 42 Winterswijk bedankt alle betrokkenen voor hun bijdrage aan dit waardevolle project, dat niet alleen bijdraagt aan de vergroening van de gemeente, maar ook aan de bewustwording omtrent het belang van duurzaamheid en natuurbehoud.

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.