Winterswijk, Netherlands
Terug

Voorlopig geen proef met basisinkomen in Winterswijk

aalderink
michiel |  | Aangepast op

aalderinkWINTERSWIJK – De gemeente Winterswijk gaat voorlopig niet meedoen aan het Experiment Basisinkomen. Volgens de gemeente biedt de Tweede Kamer te weinig experimenteerruimte.

Winterswijk wilde aanvankelijk meedoen aan het experiment, waarbij deelnemende gemeenten ruimte krijgen om te experimenteren met ruimere voorwaarden bij uitkeringen vanuit de Participatiewet, zoals het bijverdienen bij de uitkering. Om zo'n proef mogelijk te maken, was een Algemene Maatregel van Bestuur nodig. Hierover is in de afgelopen periode veel te doen geweest. Zo bood de ontwerp-AMvB die afgelopen september bekend werd, te weinig experimenteerruimte.

Ondanks de lobby door diverse Tweede Kamerfracties is de AMvB op 8 november ongewijzigd in de Kamer aangenomen.

Wethouder teleurgesteld

Wethouder Wim Aalderink: “Wij hebben nu, net als een aantal andere gemeenten, besloten niet aan het experiment mee te doen. Wij wachten op een AMvB die wel voldoende ruimte biedt.”

De grootste bezwaren zitten volgens de wethouder in de extra administratieve lasten en de extra controles voor bijstandsgerechtigden en ambtenaren die de experimenten met zich zouden meebrengen. “Ook uit wetenschappelijke hoek is aangegeven dat de huidige AMvB goede experimenten zo goed als onmogelijk maakt, vanwege de te grote beperkingen. Een goed experiment opzetten is immers zonder beperkingen van buitenaf al lastig genoeg. Experimenteren vraagt ruimte voor creativiteit en die  ruimte wordt ons helaas niet geboden”, reageert wethouder Aalderink teleurgesteld.

 

 

Lees ook

foto boek burgemeester juni 2026

Jubileum Molen Bataaf: boek en historische fietstocht

WINTERSWIJK - Met een goed bezochte receptie vierde Stichting Molen Bataaf vrijdag, samen met vele vrijwilligers, buren en andere relaties die zich betrokken voelen bij de molen, twee jubilea: het 25-jarig bestaan van de stichting en de 225e verjaardag van de molen. Ook burgemeester Baukje Dijkstra was aanwezig bij deze dubbele jubileumviering.

Wethouder Elvira Schepers

Wethouder Elvira Schepers-Jansen neemt afscheid na zeven betrokken jaren in Winterswijk

WINTERSWIJK - Na zeven jaar inzet voor de Winterswijkse samenleving neemt wethouder Elvira Schepers-Jansen afscheid van haar functie. In deze periode heeft zij zich, samen met inwoners, organisaties en partners, met hart en ziel ingezet voor een sociaal en verbonden Winterswijk.

GTW 475 rondrit naar houtzagerij Nijhuis Groenlo

Cultuurbus rijdt op 21 juni naar Kasteel Slangenburg

WINTERSWIJK - Vorig jaar jaar startten Sociaal Team de Post, Transit Oost, gemeente Winterswijk en Boogie Woogie met de Cultuurbus. Dat was zo’n succes dat er ook dit jaar weer met de bus gereden wordt. De eerste rit zijn inmiddels geweest. Vrijdag 19 juni is de volgende. Die rit gaat naar Kasteel Slangenburg in Doetinchem.

seniorencamping beth san aalten

Seniorencamping Beth San Aalten een blijvertje

AALTEN - Voor het derde jaar wordt de prachtige tuin achter woonzorgcentrum Beth San aan de Ludgerstraat in Aalten omgetoverd tot een heuse doch tijdelijke camping. Bungalowtenten uit de jaren 70, oude kleine caravans aangevuld met meer zomerse sferen laten je terugkeren naar vervlogen tijden. Dit jaar zal ook vrijetijdsmarkt Obelink een deel van de aankleding verzorgen.

storage share

Storage Share opent locatie in Winterswijk

WINTERSWIJK – In Winterswijk is een nieuwe aanbieder van opslagruimte neergestreken. Aan de Ambachtstraat 75 wordt een bestaand bedrijfsgebouw ingericht als self‑storagevoorziening. De locatie krijgt een totale oppervlakte van 4.500 vierkante meter. De eerste opslagunits zijn inmiddels in gebruik genomen; de rest volgt in fases naarmate de verbouwing vordert.

gemeente

College presenteert jaarrekening 2025

WINTERSWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk heeft de jaarrekening over 2025 vastgesteld. In dit document blikt de gemeente terug op de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. De gemeenteraad neemt op donderdag 25 juni een definitief besluit over de jaarstukken.